08 oktober 2015

Ristoppar / bullar

Idag började jag smått baka till kalaset nästa helg. Det är skönt att ha undan lite i frysen färdigt. Jag lagade dessa supergoda ristoppar, som jag kallar dom. Jag lagade endast åt Theo idag, ska köpa annan choklad och laga flera senare. Detta recept ger ca. 9 stk. ristoppar.

Chokladen jag använde är mjölkfri, ekologisk och jättegod. Men det är lite dyrt om man ska laga många ristoppar, därför köper jag vanlig fazer blå och lagar resten.

Så här gör du:
- Smälta kokosfettet, stäng av plattan och rör in chokladen försiktigt tills den smält. Lägg i vaniljsockret och rör om. 
- Låt svalna lite.
- När "smeten" börjar tjockna lägger du i puffat ris och rör om. Där får man prova sig fram lite hur tjockt man vill ha.
- placera med sked på ett bakplåtspapper, eller i muffinsformar som jag gjort.
- Lägg i frysen en stund. 
- Ät dom lite halvtinade. MUMS.

2 kommentarer:

Maria sa...

Ser ut som något som jag brukar göra, fast jag använder lite andra ingredienser. Jag kallar det "myror", för det var det som det kallades när jag åt dem första gången i dagis :D

Ingrid Björkskog sa...

Ja. Det finns säkert liknande också :) detta recept är från en norsk bakbok. Vi hade alltid domhär på våra kalas som små, jag o mina syskon. De är så goda :)