16 april 2015

Chickennuggets

Nu när Theo är på "diet" så söker jag hela tiden efter nya recept. Ändrar ofta lite om så Theo kan äta. Idag lagade jag dessa supergoda chickennuggets. Barnen kunde inte få nog.

Du behöver:
1 paket broilerfile. (Jag använde lårfile, det var det vi hadde hemma.)
1dl majsmjöl (går lika bra med annat mjöl)
2dl sesamfrö
1 ägg
1tsk salt
Svartpeppar
Ca. 1/2dl olja (olivolja använde jag)

Gör så här:
Värm upp ugen till 175 grader. Vispa ägget i en skål. Bland mjöl, fröna, salt och peppar i en annan skål. Skär broilerfileen i bitar. Doppa bitarna i ägget och rulla sen i mjölblandningen. Lägg bitarna på en bakplåt med papper. Häll lite olja över varje bit med en sked. Sen in i ugnen i ca.30 minuter. Färdigt!!

Jag kokade ris till, och lagade sallad. Blev ingen sås då den biten är svår ännu åt Theo. Har inte kommit på nån bra sås.
Barnen älskade maten!!



4 kommentarer:

Tanja sa...

Ser gott ut! Kämpa på, man vänjer sig med tiden. De här nuggetterna ska jag prova också. Tack för inspirationen!

AnneMo sa...

Får han äta cashewnötter? Vi gör alla våra såser av dom. Blötlägger nån timme, mixas helt slät i en effektiv blender tillsammans med vatten. Krydda med en ren buljong och andra kryddor som passar till maträtten. Koka upp under omrörning och den blir tjock. Klart! Gott och hälsosamt! :)

Ingrid Björkskog sa...

Jo det blir väl bättre efter en tid. Tack för att du tittade in på bloggen :)

Ingrid Björkskog sa...

Jo det får han :) TACK, det måste vi testa! :)