14 november 2014

bröst eller flaska

Det finns ju en del åsikter om detta ämnet, men för mig har det alltid varit klart att funkar inte amningen, blir det jobbigt så är det helt ok att ge flaskan. Mår man inte bra och trivs med amningen, så mår inte heller babyn bra. Med både Theo och Eliah har amningen varit jobbig i början, och jag har tvingat mig själv för mycket. Jag har haft mjölkstockning gång på gång, och mått dåligt både psykiskt och fysiskt. Jag sa redan i början när jag var gravid att börjar jag få mjölstockning och att jag mår dåligt och går nästan bara och "väntar" på nästa mjölkstockning så slutar jag amma utan att tveka. Nu är jag in på andra mjölkstockningen, och jag har inte alls mått bra de två senaste dagarna, med feber, muskelvärk, trötthet, nedstämdhet pga av amningen. Jag har bestämt mig för att sluta amma så fort mjölkstockningen är borta. Först tänkte jag lite på vad "alla andra" tänker och säger, men det är ju min kropp och mitt barn, och jag gör det som känns bäst för oss, och just nu är det det bästa. Jag känner mig så nöjd med mitt beslut, och på samma gång en lättnad. pjuuh!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Om du inte mår bra av amningen ska du inte göra det. Men tre små barn hemma är det betydligt viktigare med en mamma som mår bra (och orkar ta hand om alla sina barn) än att bebisen ammas. Strunta i vad andra tänker!!!

Anonym sa...

Du gjør det beste for deg i din situasjon, ingen andre har noe med det å gjøre. Hovedaken er at du er en så bra mamma som mulig for guttene dine. Klem fra tante

Anonym sa...

Håller helt med lämna bort amningen om det blir för jobbigt. Bra beslut!! Du har ju försökt iaf. Dessutom kan ju Matti ge mjölk då också.

Ingrid Björkskog sa...

Sant :)

Ingrid Björkskog sa...

Takk. Klem :)

Ingrid Björkskog sa...

Jo. Har försökt.. ja skönt är de ju att pappan kan hjälpa till :)

Anonym sa...

Att göra de som känns bäst för dej och sonen/familjen är bäst! Du är en lika super mamma ändå, som du skrev det är din kropp...
Ammade två och med tredje blev det inte till nått, mjölkstockning vet jag hur känns :( inget man vill ha, vad andra tycker skall du inte lyssna på...Må så gott!!

Kram från gammlafaster ;)

/Linda