15 augusti 2014

tidiga morgnar

Jag tycker inte så mycket om dessa tidiga morgnar, som förr var 6-6.30, men nu är 5-5.30.. Alltså vad tänker äldsta pojken med, vill han inte sova, hmm?! Han sover ingenting efter klockan 5.30 ungefär, och far i säng till natten ca.19.30.. hehe

Igår var jag i skolan från kl.17, men fick fara hem redan 18.30, jag hängde inte alls med i svängarna. Sömnbristen tog helt enkelt över. När jag kom hem 19, somnade jag direkt, men vaknade såklart runt midnatt, så det tog en stund innan jag somnade igen, och Theo kom smygande till stora sängen nångång då och höll på som en mask hela natten, så efter midnatt sov jag inte så bra mer. Det är otroligt vad sömnen gör med en människa, har ni möjlighet så gå i säng i tid, det skulle jag behöva blir duktigare på :)

14 kommentarer:

Anonym sa...

Natta honom senare så sover han kanske längre.. Han har ju ändå 10h natt om han sover 19.30-50.30.

Ingrid Björkskog sa...

Vi har nog testat det med. Han slocknar ju själv runt 19-20. Han vill inte vara längre vaken :)

Anonym sa...

Okej då är det värre! :)

Anonym sa...

Kom att tänka på en sak som jag inte läst om på din blogg.. Vsd bor ni på för ställe? Finns det nå grannbarn på samma väg /gata som Theo kan leka med? :)

Anonym sa...

Har Theo nå kompisar att leka med där på gatan/vägen var ni bor??

Anonym sa...

om han inte sover på dagen e de ju en självklarhet att han somnar så fort! Barn ska Absolut sova på dagen, både dom å mamma mår bra av det! ;)

Anonym sa...

Ja tror att om ni håller honom vaken 10 minut senare varje kväll så om en månad eller två så kan han sekärt ta natten kl 20:30 eller 21:00 . :) Barn i den åldern tycker jag inte ska stiga upp 5 på morgonarna och inte heller ta natt mellan 7 och 8 på kvällen. Då ska de ju egentlgin kunna va ut å lek ännu me förälder/föräldrarna. Min helt personliga åsikt! :)

Ingrid Björkskog sa...

Det finns nog grannbarn här, men theo och eliah brukar inte leka med dem. Kanske de börjar i någongång, det vore roligt för de :)

Ingrid Björkskog sa...

Alla treåringar sover inte på dagen. Theo slutade för länge sen. Någon dag ibland kan han sova, men jag vill inte tvinga honom :)

Ingrid Björkskog sa...

Det är svårt att ha honom uppe 10 minuter längre då han går i säng lite olika tider varje dag. Ibland går det till 20 innan han är i säng. Theo har alltid varit morgonpigg och kvällstrött. Lite svårt att ändra på tycker jag :)

Anonym sa...

Varför leker han int me dem om de finns? De e jo en jätteviktig sak för alla barn att ha kompisar... Å speciellt på hemma plan så att säga. Leker inga barn tillsammans där ni bor? De brukar ji allti vara så att barnen e tillsammans , de som bor på samma väg.

Ingrid Björkskog sa...

Hmm, ja du. Här vi bor så är barnen så små så de inte är utomhus utan sina föräldrar, och jag är kanske inte den typen som springer över på grannarnas gård och frågar om barnen kan leka. Nog har Theo och Eliah andra att leka med, de har varandra och kusiner m.m. Vi brukar vara i parken där det ofta är andra barn med :)Självklart skulle det var kul om de lekte ilag ibland, och det kanske de kommer att göra nångång. Vem vet ;)

lena sa...

Barn är olika, det vet vi väl alla. Mina barn har också slutat sova dagssömn vid 2-års ålder, hur gärna jag än hade velat fortsätta. Istället har de somnat bums på kvällarna och sovit långa nätter. Bättre så, om man frågar mig. Men om man vill att de lägger sig senare, kan man ju hitta på att göra nåt som de tycker om när det närmar sig den kritiska tiden. Då kanske de glömmer att de är trötta...
Så tror jag inte heller att det är katastrof om barn under 3 år inte har kompisar. .. ;) De hinner nog! Det är ju också individuellt när de har behov av det. Mamma & pappa är ju de viktigaste personerna! Lycka till Ingrid, du känner dina egna barn bäst!

Ingrid Björkskog sa...

Tänker i samma banor som dig Lena ;)