18 november 2012

Att må dåligt/bra

Det verkar som många tror att jag mår dåligt. Jag kan lugna er med att jag mår PRIMA. Helt ärligt så har jag inte mått så här bra på länge.

Tillbaka till då jag fick Theo. Vi flyttade till Vasa på samma gång. Det var bort från alla nära och kära. Jag är en "familjeperson" som gärna vill ha familjen nära, och vänner. Det var första barnet och jag hade inte så mycket erfarenhet. Jag tyckte att allt blev så jobbigt då jag var så osäker på mig själv, och trodde att jag gjorde allt fel, och kände mig som en dålig mamma. Jag mådde inte så bra nej. Men det blev bättre med tiden.

Sen blev jag gravid igen då Theo var ca. 5 månader gammal. Vi började bygga hus, och Matti var borta jätte mycket. Vi hade då flyttat från Vasa och hyrde en lägenhet. Jag var ju själv med Theo 24/7, så det var en lite jobbig tid för oss. Matti fick inte så mycket tid med oss, och vi med honom. Jag mådde också lite dåligt pga min vikt. Då jag blev gravid så snabbt igen utan att hinna träna ordentligt och fått bort mina "gamla" gravid kilon så började jag VÄXA igen. Sen blev bygget "färdigt" eller inte helt färdigt, men så att man kan bo här i allafall. Vi fick hjälp med städning, flyttning, uppackning m.m OCH det är jag så tacksam för. Vi hann bo här ca. 2 veckor, så kom Eliah till världen. KLART det kändes kul och JOBBIGT på samma gång, när man kom hem från BB. Plötsligt var jag tvåbarnsmamma. Hallå JAG, mamma till två.

Dagar gick och jag kom alltmer in i rollen. Matti har ju varit hemma jättelänge, och det är så bra för oss att få  lära känna den nya vardagen. Ibland bloggar jag om lite jobbiga saker som bröstfeber, febriga ungar, gnälliga ungar. men det betyder inte att jag mår dåligt på nåt sätt. Det är bara vardagliga saker när man har barn och ammar.. visst? Jag känner mig så lycklig just nu, och jag har två underbara pojkar. Jag njuter verkligen varje dag jag får med dom. Jag kan helt ärligt säga att jag njuuuter mycket mer än då jag fick Theo. Jag menar inte på nåt sätt att jag tycker om Eliah mer, men jag är så mycket säkrare på mig själv som mamma. Jag vet att jag fixar det, jag har ju haft en liten bebis förr. jag har ju två barn nu, men det går hur bra som helst att vara själv med båda två.. Jag älskar mitt liv just nu.. trots alla nätter med lite sömn och alla dagar med mycket gnäll.

Såå om ni är orolig eller bara vill trycka ner mig på nåt sätt.. men jaa!! JAG MÅR BRA, vi mår bra.

Hälsn. En lycklig Mamma :)

14 kommentarer:

Moffa/Faffa sa...

:) en glad å harmonisk mamma, du klarar det galant!

Ingrid sa...

Fine ord Ingrid. Jeg vet at du er en fantastisk snill og god mamma. Få er vel så flink med barn som du er, det vet jeg av egen erfaring. Aldri vært urolig ett sekund med deg som barnevakt :). Men du har skrevet om at du er trøtt og kjenner deg utilstrekkelig. Helt normalt, og betyr ikke at du ikke er glad og lykkelig. Men husk at det skrivne ord er vanskeligere å tolke enn en "face to face" samtale. Derfor kan de som leser kanskje ha fått forståelsen av at du syns ting er verre enn de egentlig er. Fint at du forklarer for de som leser bloggen :)

Anonym sa...

Jag njöt också mera av andra barnet, just för att jag kände mig trygg i min mammaroll. Då slappnar man av och kan njuta av bebisen på ett annat sätt än om man är osäker och orolig. De flesta som får första barnet känner som du gjorde, inte alls något konstigt med det. Va bra att du trivs med livet just nu! :)

Anonym sa...

Va bra om inte inte mår dåligt. Ja trodde också att du mått dåligt, då du, inget illa menat, skrivit lite negativt. Ja ska bli tvåbarnsmor, o har faktist blivit lite nervös när ja läst din blogg. För ja vet inte om ja klarar av de.
Men dom e vädigt söta dina pojkar, o som sagt, bra om du mår bra. Lycka till :)

Anonym sa...

Att bara få positiva kommentarer fattar jag inte hur du anser som att "trycka ner dig" utav dina tidigare inlägg ser man ju att du inte mått riktit bra. 16 nov. skrev du att du ibland gråter av ren utmattning o du har skrivit att du inte vet hur du sku klara allt om int matti var hemma. Så att skriva ut att du mår PRIMA o BARA BRA är väll att ta i lite. De finns hjälp att få om man inte orkar och man FÅR må dåligt. Allt måste inte se perfekt ut, speciellt inte om de inte är det. Klart att man inte mår bra om man får för lite söm o har bröstinflammation mellan varven.

Som föregånde kommentar känner jag flera som är gravid me nummer två (inklusive mig själv) som inte vet hur di ska klara sig me ett till barn efter att ha läst din blogg. Flera har sagt att nu slutar ja läsa inkkos blogg för jag våg int få nå fler barn. Skriv mera positivt om att va två barnsmor istället! :)

Anonym sa...

Bara för att man har bröstinflammation och får lite sömn, betyder inte att man mår så dåligt att man behöva söka hjälp. Av egen erfarenhet vet jag att man kan gråta av ren utmattning vi ett tillfälle under dagen, och vara supernöjd och tacksam nga timmar efteråt. Eftersom hon inte rapporterar varje minut av dygnet så vet ni inte alltid av de bra stunder, som alltid finns mellan varven.

Jag tycker att din blogg är jättebra. Får så mycket energi när man läser att man inte är ensam som har det jobbit mellan varven. En ärlig blogg, där sanningen får komma fram, här förskönas ingenting.För det är precis så här som vardagen är som småbarnsmor.

För mig ger det inget att läsa bloggar där det bara skrivs om hur hur mycket man har motionerat, varit ute med barnen i flera timmar, mina barn sover nu 4:e timmen ute på gården och nybakad bröd och bullar står på bänken och svalnar, om stugan är färdig städat ren fast klockan bara är 9 på morgonen. Ingen illa med det, men det är inte hela sanningen, även de har dåliga stunder fast de väljer att vara tyst när det känns jobbit, och blogga när livet är på topp.

Om att man inte vågar få fler barn bara för att man läser en blogg...hmmm... tänk på att han som ger barnen ger även kraft att ta hand om dom. vem har sagt att det bara skall vara medgång här i livet,.. för att kunna glädjas åt medgångarna behövs oxå motgångarna...:)

skall komma ihåg er i bön..... /en mor med flera barn.

Ingrid Björkskog sa...

:))

Ingrid Björkskog sa...

Takk for fine ord Tante Ingrid. Det varmer <3

Ingrid Björkskog sa...

:)

Ingrid Björkskog sa...

Jag tänkte också att flera kanske missförstådd mig. Tack.
Va inte nervös, det kommer att gå hur bra som helst. Det kan kännas jobbigt ibland, men så är livet och sånt får man ta. Tack och Lycka till själv :)

Ingrid Björkskog sa...

Det var inte meningen att skrämma någon. Absolut inte meningen att folk skulle få den bildeb av mig att allt min blogg går ut på är att livet är negativt. Det jag menar med att jag mår prima bra är att jag mår bättre än jag gjort på länge. true true. Var inte nervös, det är underbart att ha två barn.. två härliga killar. :)

Ingrid Björkskog sa...

Tack för din omtanke och dina fina ord. Blir så varm om hjärtat av människor som dig :)

Anonym sa...

Hei!

Har lest bloggen din lenge. Liker den godt! Du skriver så bra og om ting som e fra småbarns værdag. Ønsker lykke til videre som tobarnsmor:). Venter sjelv andre barnet å d e spennende!:) Jeg trur at d å bli tobarnsmor e nesten like (ikke så stor forandring som første barn) stor forandring som å bli mamma. d tar sin tid å komme i gang.

Krafter til deg!

Ingrid Björkskog sa...

Artig at du liker bloggen min :) Takk og lykke til som tobarnsmor. Det er ikke så stor forandring, man blir fort vant! :)