16 november 2012

Att längta till natten är över

Förr längtade jag till natten och till att få sova ut efter dagen. Numera blir jag kallsvettig och är nervös när natten närmar sig eftersom jag inte vet hur den blir. Om jag alls får sova eller.
Vår lilla bebis tror att natten är den tiden man skall vara vaken mest och äta jääätte ofta. På dagen sover han som en prins.
Det har tagit så på mina krafter med så pikulite sömn. Först 24-02 tiden på natten somnar han, och vaknar minst 1 gång i timmen om inte oftare. Kl.05 på morgoneb skall han inte sova längre, och somnar först runt 10 på morgonen.. Så är det VARENDA natt.
Ibland är jag så trött så jag bara gråter av ren utmattning. Nej det här måste vi ändra på. Det funkar inte i längden. zzz

23 kommentarer:

Anonym sa...

uch vad det låter jobbigt. vilken tur att matti e hemma..för du får väl nog vila på dagen nu när han e hemma?

Tanja sa...

Jag lider med dig. Och med en liten till så kan man inte vila sen när babyn äntligen sover... Våran pojke håller oss också vaken om nätterna. De tycks ha dygnsrytmen lite fel. Hoppas det ändrar snart. Kämpa på!

Jenni sa...

Usch va tråkigt. :( Men försök att inte stressa upp dig när det blir till natten.. det kan påverka babyn via mjölken. Det märkte jag iaf på vår dotter, när jag var lugn var hon lugn. Men de kan ju vara olika. Hoppas det ordnar sig :)

Anonym sa...

hej! precis dedär var ja också orolig för när jag väntade andra barnet, hur nätterna skulle bli å om jag alls skulle få sova men de gick bra å har fått sova på natten för det finns ett måste här i livet och det är få sömn man behöver få sova samla kraft för nästa dag, jag skall be för er att ni får börja sova på natten för utan sömn går det inte, ber om krafter till er! fösök vila så mycke du kan på dagen (kan va svårt vet de)å säger som föregående stressa inte upp dej det påverkar bejbin och den blir också orolig å stressad, men hoppas de reder sej!

Anonym sa...

kanske du borde väcka honom oftare på dagen o mata honom så är han "fulltankad" till natten och sover längre turer då. Lättare sagt än gjort för exakt samma sak kämpade jag med för ett år sen :D // " trebarnsmor"

Anonym sa...

Ofta brukar det hjälpa med att på kvällenbara mata ur ett bröst , sådant babyn inte blir helt mätt och sen till nästa mål så badar man babyn efter att man matat ur ett bröst och ger andra efter badet....då brukar de ofta svänga dygnet tillbaka. Värt ett försök...

Ingrid Björkskog sa...

Jo det är ganska jobbigt. Jo, jag får nog vila på dagen, om jag kan.. har lite svårt för att slappna av.

Ingrid Björkskog sa...

Hoppas också det ändrar snart. Kämpa på ni också!

Ingrid Björkskog sa...

Ja. Jo har nog hört det. Tack! :)

Ingrid Björkskog sa...

Tack för stöd!

Ingrid Björkskog sa...

Jo. är nog lättare sagt än gjort. Hoppas det blir bättre snart :)

Ingrid Björkskog sa...

Jo. Men blir nog ganska jobbigt att bada VARJE kväll kan man tycka!

Anonym sa...

Det är ju bara nu när du ska svänga om dygnet som du behöver bada VARJE kväll. Men om du inte vill prova så..

Anonym sa...

Mitt tips är också att bada killen så att du får svängt om hans dygn. Ge det en dag.. När han bara vill sova på dagen badar du honom. Det är enda sättet att få honom hållas vaken. När det blir kväll och han inte har sovit nå mycket under föregående natt och inte under dagen så sover han garanterat! Det är jobbigt, men fungerar. Lycka till, tänker på dig.

Anonym sa...

Hej!! Med tanke på hur du mått tidigare så måst du få sova ut ibland babyns rytm e svår att svänga å om du är trött finns ingen energi att göra så mycket åt det. Lyssna på dagens familjeliv som kom på radio vega imorse. Då intrevjuades två mammor. Otroligt intressant. Det som framkom var sömnens vikt för att orka må bra. Försö fixa så du får sova längre stunder nån natt i veckan så ska du se att allt annat går mycket smidigare.. babyn klarar sig bra me ersättning när du ska sova.

Ingrid Björkskog sa...

Det finns andra sätt. men man kan ju alltid prova om inget annat funkar.

Ingrid Björkskog sa...

Tack för tips!

Ingrid Björkskog sa...

Vad menar du med hur jag mått? Tack för tips!

Ingrid sa...

Hun mener sikkert at du har vært veldig sliten etter at du fikk Eliah. Og jeg er helt enig med henne, du MÅ få sove innimellom. Klem <3

Anonym sa...

Det är faktiskt ingen dum ide med badningen. TA GÄRNA HJÄLP AV SYSTRAR/MAMMA/SVÄRMOR ELLER ANDRA SVÄGERSKOR SOM KANSKE HAR MER ORK MED ATT BADA EN LITE SÖT KILLE. A och O med att ha barn är att våga behöva hjälp dessutom brukar det vara uppskattat av dem som får hjälpa till. Lycka till!

Anonym sa...

Du skrev ju också engång att du mådde inte så bra när du hade fått Theo. Och utifrån dina sista inlägg så värkar det som att det har varit ganska jobbigt den här gången

Henni sa...

Inkko, jag har i ganska lika. Vanessa e vaken till ca 2-3 på natte å saan sover o noo ganska läng men så vaknar Vienna ibland å på natte så he e ganska jobbit. Men ja ska fösök byri bada Vanessa som naan skreiv så tå kanski dygnsrytmen ändras. Snart syns vi♡

Ingrid Björkskog sa...

ja he e no jobbigt. Ja he ska du jö :) japp vi synes <3