20 augusti 2012

flaskan

Theo dricker rismjölk ur flaskan ca.3-4 gånger dagligen, plus att han dricker lite till mat, mellanmål osv. men då ur mugg med hjälp, då han inte kan hantera muggen själv ännu. Jag har tänkt och tänkt, och googlat, men har inte kommit fram till om han verkligen behöver så mycket eller inte. Det är så svårt att veta. Jag vill försöka få bort flaskan ur han liv helt och hållet, eftersom ju äldre han blir desto svårare blir det att avvänja. Nu behöver jag verkligen tips och råd. Skall jag sluta på en gång eller stegvis? Så att jag t.ex tar bort flaskdrickandet på dagen först, och sen kvällsflaskan? Vi dricker ju inte hela tiden heller, så varför skall han göra det då?

Tacksam för alla svar!!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Mitt tips e å kanskje vente til han kan drikke helt sjøl fra kopp. Så går d jo også å ge fra tutkopp. Eller blir d fort at han får for lite vetske hvis dåkker bare ger fra kopp når han e så liten å ikke helt kan si i fra når han e tørst:) De e nu d æ tænke i hvertfall..

Ingrid sa...

Ja, du sa nåt där. -men katti bruke dem å kunne drikke helt sjöl fra kopp?

Kea sa...

Mirjam har inte haft nån flaska alls... Jag ammade ju henne länge, till 13mån. men redan innan det började hon nog klara av pipmuggen själv. Ha fram mugg vid varje måltid så börjar han nog snabbt klara av att dricka själv ur den...:-)

Ingrid sa...

okej. Tack Kea :)

Anonym sa...

Varför ta bort flaskan helt och hållet? Han är ju endå bara 1 år ... Har själv en dotter som fortfarande dricker en mjölkflaska morgon och kväll och hon är 3 år ....

Anonym sa...

Du må bare øve han ved vært måltid så klare han nok d tilslutt. ikke no bestæmt alder på det:)

Ingrid sa...

okei. takker :)

Ingrid sa...

Nå, jag tycker det är onödigt med flaskan så länge, klart han kan ha den ännu en stund, men ju äldre han blir desto svårare blir det. Var och en tycker ju olika, jag ser inte ner på större barn som dricker ur flaskan, men det är ju en smaksak :)

Anonym sa...

Han kan jo behöva ha nångting sen när ni får baby....

Ingrid sa...

Hadde ikke stressa med flaska ennå, han er jo bare 1 år. Men kanskje han ikke trenger å drikke 3-4 ganger om dagen pluss fra kopp til måltidene? Prøv med tutekopp til måltidene og en flaske morgen og kveld. Svigermor sa jeg måtte slutte med så mye flaske til en av mine da stor mengde væske metter dårlig og tøyer magesekken. Vet ikke, du må finne ut sjøl :)

Ingrid sa...

Jo det har jeg hört, at stor mengde väske ikke er bra, det är viktigere med mat. Nei treng ikke slutte ennå, men minske litt :)